Teák | Váta | Pitta | Kapha | Ájurvéda | Hagyomány | Testtípusteszt | VédaDoki | Ayurdent
 

VÁTA TEA: Segítség a nyugalom a stressz mentesség eléréséhez...

A Váta Tea bármikor iható, de különösen azoknak javasolt, akikben erős a Váta dósa tehát nyugtalanok, idegesek, rosszul és ritkán alusszák át az éjszakát. Segítség szellemi munka során, stressz esetén vagy utazáskor iletve száraz, szeles hideg időben.

Összetevők: Glycyrrhiza glabra (édesgyökér), Zingiber officinale (gyömbér), Elettaria cardamomum (kardamom), Cinnamonum zeylanicum (fahéj).

Váta dósa

Minden mozgásért a Váta dósa felelős a szervezetben. Ellenőrzése alatt áll a központi idegrendszer, és ezzel együtt az izmok mozgása is ezen dósa irányítása alatt van. A légzést és az agyi idegrendszert is ellenőrzése alatt tartja. Mivel a mozgás legfőbb ellenőrzését végzi így a táplálék haladását is a Váta dósha segíti. A váta könnyű minőség. Az elemek közül a levegő és a tér kombinációja. A Váta a dósák uralkodója. Vezérli a Pitta dósát és a Kapha dósát. Ezért ha egy betegség kialakulóban van, akkor a Váta dósa az ami legelsőnek kimozdulóban van az egyensúlyból. Viszont ha egyensúlyban van akkor nagy valószínűséggel a többi dósa is a helyén van. Tehát nagyon fontos ügyelni a Váta dósa egyensúlyára.

Túltengését vagyis az egyensúlyból való kimozdulását idegrendszeri problémák, kellemetlenségek kísérik.

- görcsös rohamok
- álmatlanság
- rossz minőségű alvás
- szorongás
- zaklatott elme
- folyamatos szédelgés
- levertség
- remegés
- hidegrázás
- bőrszárazság
- hirtelen hangulat változás

A Váta típus az kinek prakritijében ezen dósa dominánsabb a többinél (Pitta, Kapha). Ezért életmódszerűen ügyelni kell arra, hogy már ne erősítsük tovább. Vékony testalkat jellemzi valamint változékonyság mely utal a hangulatára és energia szintjére egyaránt. Az egyensúlyban lévő Váta típusú egyén, kipihent vidám, boldog. Nagyszerű ötletei vannak, rendkívüli meglátásai.

Váta típus jellemzői:

• fizikai és szellemi energiája nem állandó inkább erősen robbanásszerű
• karcsú, érzékeny, könnyű, vékony testalkat jellemzi
• rendszertelensége étvágyában is mutatkozik ezért előnyös neki a rendszeresség az étkezésben is
• egyszer jobb, máskor gyengébb az emésztése
• nagyon jó képzelőereje van
• azonnal és gyorsan cselekszik
• hangulata nagyon változékony
• nagyon gyorsan tanul ugyanakkor gyorsan felejt is
• az aggodalmaskodás is jellemzi
• nagyon könnyen elfárad
• jellemzi az álmatlanság is és a felszínes alvás
• bármikor éhes lehet

A Váta kiegyensúlyozása

• Fegyelmezett rendszeres folyadék bevitel
• Meleg környezet, ételek, nyugtató meleg italok
• A szezámolajos masszázs nagyon jó a Váta megnyugtatására
• Nyugodt környezet, nyugtató halk zene
• Mindenféle izgató, serkentő kerülése, fekete tea, kávé, energia ital, fehér cukor
• Napi rutin, fontos rendszerezni minden szokásunk
• Sok-sok pihenésre van szükség
• Étkezést is rendszeresíteni kell
• Váta nyugtató ételek, italok fogyasztása.

Váta kiegyensúlyozó táplálkozás

Kerülje a hideg, a száraz és a könnyű ételeket.  Az ízek közül a keserűt, a fanyart és a csípőset; diétás ételeket és a rendszertelen étkezéseket. Előnyben a meleg, ízletes ételeket és italokat;  az édeset, a savanyút és a sósat; a nehéz, tartalmas olajos ételeket; 4-5 óránként kis vagy közepes mennyiségű ételt vegyen magához.

Váta dósa egyensúlyozására ajánlott élelmiszerek:

Zödségfélék
A zöldségeket ghível készítsük-el, és főzve fogyasszuk.
Spárga, cékla, répa, uborka, édesburgonya, gyenge fehér retek, zöldbab és okra;
kis mennyiségben burgonya, kelbimbó, brokkoli, káposzta, karfiol.
Borsó, spenót, babcsíra, cukkíni, zeller, paradicsom és hajtások.
Gabonafélék
Rizs, főleg baszmati rizs és búza.

Hüvelyesek
Szójatermékek, tofu, zöldbab, lencse, vöröslencse, mungbab.

Olajos magvak
Kis mennyiségben mindegyik.
Tejtermékek
Mind, főleg a tej, ghí, friss sajt, vaj, joghurt, tejszín és lasszi.

Olajok
Kis mennyiségben mindegyik.

Tojás
Sűlt tojás, tojás rántotta.

   
Fűszerek
Minden fűszer, különösen a gyömbér, szegfűszeg, kardamom, fahéj, köménymag, mustármag;
kevés feketebors, kurkuma, só.

Gyümölcsök
Édes és érett gyümölcsök, mint banán, mangó, dinnye, papaya, ananász, kókusz, szilva, bogyósok, narancs, avokádó, cseresznye, őszibarack, sárgabarack, grapefruit, friss füge, szőlő és
Édesítés
Minden természetes édesítőszer, minden cukornád-termék, melasz, körte- és juharszirup.

 

   

 

 

Az vagy, amit megeszel?

Gondoljon csak arra, amikor már a nap elején átsiklott a reggeli étkezésen és nem megfelelően reggelizett. Milyen volt a mentális energiája napközben? Hogyan érezte magát fizikailag?

Részletek

Tanácsok a váta időszakra

Amikor pedig a természeti törvény támogat bennünket, nagyon sok jó dolog történik az egészségünkkel.

Részletek

Szeresd a májadat, a csendes szolgálódat!

A máj döntő szerepet játszik a test méregtelenítésében, valamint segít megőrizni az immunrendszer erősségét, különösen a hidegebb évszakokban.

Részletek


 

Információ: Telefon: +36 (30) 527 9 52; E-mail: info@maharishiajurveda.hu